«خیانت فاحش به اعتماد»؛ پیامدهای نشت اطلاعات نظامی اسرائیل برای واشنگتن

افشای تحرکات نظامی اسرائیل ممکن است بخشی از تاکتیک فشار برای محدودسازی حمله اسرائیل به ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد

تصویر از آرشیو، نشست خبری مشترک جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در اورشلیم‌ــ DEBBIE HILL / AFP

انتشار دو سند فوق‌محرمانه پنتاگون در مورد ارزیابی آمادگی اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی ایران نگرانی مقام‌های آمریکایی را برانگیخته است و اف‌بی‌آی در حال تحقیق در مورد چگونگی انتشار این اسناد در کانال تلگرامی نشریه میدل ایست اسپکتیتر است.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، سناتور تام کاتن، عضو ارشد کمیته منتخب اطلاعاتی سنا، دولت بایدن‌‌ـ‌هریس را تحت فشار قرار داده است تا هر دو هفته یک بار در جلسه‌ای توجیهی در کنگره درباره وضعیت تحقیق پیرامون این نشت اطلاعاتی گسترده گزارش ارائه دهد.

این درخواست نشان‌دهنده جدیت کنگره آمریکا در برخورد با نشت اطلاعات بسیار محرمانه درباره نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه است.

واشینگتن فری بیکن در ادامه می‌نویسد افشای تحرکات نظامی اسرائیل، از جمله انواع هواپیماها و مهماتی که احتمالا در حمله تلافی‌جویانه علیه جمهوری اسلامی به کار خواهد برد، می‌تواند بخشی از تاکتیک فشار برای محدودسازی حمله اسرائیل پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد.

تام کاتن در نامه‌ای به کاخ سفید، که نسخه‌ای از آن به دست واشینگتن فری بیکن رسیده است، نوشت: «این نشت اطلاعات خیانتی فاحش به یک متحد و سلب اعتمادی است که رابطه ما با شرکا را تا سال‌ها تضعیف خواهد کرد.»

به گفته کاتن، این افشای اسناد محرمانه نتیجه کارزاری بلندمدت از جانب دولت بایدن‌ـ‌هریس است تا مانورهای جنگی اسرائیل را، به‌ویژه در مواجهه با گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی، محدود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نامه کاتن آمده است: «مقام‌های دولت شما به‌کرات اطلاعاتی را لو داده‌اند که به‌وضوح با هدف فشار بر اسرائیل برای مهار عملیات جنگی مشروع اسرائیل علیه ایران و گروه‌های نیابتی تروریستی‌اش در یک سال گذشته طراحی شده است. این نشت‌های اطلاعاتی گزارش‌های مکالمات شخصی میان مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی و ارزیابی‌ مقاصد ایران را شامل می‌شد و به‌وضوح با هدف محدودسازی اسرائیل صورت گرفته است.»

پیش از افشای این اسناد فوق‌محرمانه، سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان ذکر نشد خبر داد که اسرائیل طرح حمله تلافی‌جویانه به ایران را نهایی کرده است و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر انجام خواهد شد.

پیش‌تر در اواخر سپتامبر، درست پیش از حمله اسرائیل به مواضع حزب‌الله در لبنان نیز «یک مقام آمریکایی» ناشناس جزئیاتی محرمانه درباره تحرکات نظامی اسرائیل را در گفت‌و‌گو با نشریه واشینگن پست فاش کرده بود.

یک دستیار ارشد در کنگره گفت در کنگره، به‌ویژه میان قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، این نگرانی وجود دارد که «به دولت بایدن‌ـ‌هریس نمی‌توان اعتماد کرد تا ته‌و‌توی قضیه نقض امنیتی را درآورند». او در ادامه افزود: «کنگره مصمم است اطمینان حاصل کند تحقیق کامل صورت گیرد و مقصر در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی شود.»

در حالی که هرگونه نشت اطلاعاتی نگران‌کننده است، الکس پلیتساس، مقام سابق پنتاگون و عضو ارشد شورای آتلانتیک، به نیویورک پست می‌گوید در این مورد، مشکل اصلی اطلاعاتی نیست که فاش شده است بلکه افشای فاصله‌ای است که میان کاخ سفید و اسرائیل افتاده است.

او درباره یکی از اسناد لورفته پنتاگون به نیویورک پست گفت: «آنچه در بخش اظهارنظر یکی از اسناد فاش شده این است که ما هنوز نمی‌توانیم نیت [اسرائیل] را ارزیابی کنیم، که در اصل می‌گوید ما نمی‌دانیم اسرائیل چه برنامه‌ای دارد، و علائم و هشدارها را زیر نظر داریم که به ما کمک می‌کند میزان آمادگی و برنامه‌ احتمالی‌شان را تشخیص دهیم.»

روابط آمریکا و اسرائیل در پی درخواست‌های مکرر کاخ سفید از دولت بنیامین نتانیاهو برای خویشتن‌داری در پاسخ به حمله ۷ اکتبر حماس آسیب دیده است.

به عقیده ئی‌جی کیمبال، مدیر سیاست‌گذاری انجمن آموزش اسرائیل در آمریکا، نبود ارتباط بین دو کشور به این معنا است که آمریکا از دریافت اطلاعات حیاتی از اسرائیل محروم است و بنابراین، در پیش‌بینی و مدیریت پیامدهای اقدام‌های آتی آمادگی کمتری دارد.

در همین حال، احتمال دارد که نشت این اسناد به اعتماد میان واشینگتن و اورشلیم بیش از پیش آسیب بزند. کیمبال گفت: «آنچه اکنون باید به آن توجه داشت این است که احتمالا اسرائیل در واکنش، از آمریکا اندکی بیشتر فاصله خواهد گرفت. بدون آن اطلاعات‌ــ چشم‌ها و گوش‌هایی که در منطقه داریم‌ــ منافع ما در منطقه، از جمله نیروهای نظامی‌مان، آسیب خواهد دید.»

او در ادامه افزود: «کمبود اعتماد عملیاتی قابل‌توجهی میان اسرائیل و آمریکا وجود دارد، آنچه در حال وقوع است وضعیت بسیار خطرناکی است و دولت بعدی باید تلاش کند تا این اعتماد را ترمیم کند.»

در حالی که اسناد فاش‌شده اقدام‌های جاری اسرائیل مانند جابه‌جایی سامانه‌های تسلیحاتی را بررسی می‌کند، ناظران مسائل خاورمیانه می‌گویند این نشت اطلاعاتی بزرگ‌ترین آسیب را به عملیات‌های آینده خواهد زد زیرا به دشمنان این امکان را می‌دهد تا بندانند پنتاگون در آستانه حمله چه مواردی را رصد می‌کند.

در حالی عامل این نشت اطلاعاتی هنوز شناسایی نشده است، انگیزه این اقدام آشکارا به‌نفع جمهوری اسلامی ایران بوده است.

پلیتساس گفت: «این اقدام به روابط ما با یک متحد آسیب می‌زند، به دشمنان امتیاز می‌دهد، و تخلف آشکار از قانون امنیت ملی و انتشار اطلاعات محرمانه‌ای است که منابع و روش‌ها را افشا می‌کند.»

او در پایان افزود: «این اقدامی فاحش و واقعا غیرمسئولانه، در زمانی بسیار خطرناک بود که ما به جنگ در مکانی نزدیک شده‌ایم که نمی‌خواهیم در آن بجنگیم.»